לשיחת ייעוץ מלאו הפרטים

X

יישור שיניים אינויזליין - טיפול אורתודונטי בקשתיות שקופות

אם התחלתם להתעניין בשיטת יישור שיניים שקוף, בטח כבר שמעתם את המונח אינויזליין. אבל מה זה בעצם ואיך זה עובד והכי חשוב – האם השיטה מתאימה לכולם ותוך כמה זמן יהיו לכם שיניים ישרות וחיוך יפה? כל המידע לפניכם.

כשהרפואה פוגשת את הטכנולוגיה – כולנו נהנים. הפתרונות הרפואיים הטכנולוגיים המתקדמים מקלים על חיינו ומאפשרים לנו איכות חיים שלפעמים לא חשבנו שהיא ברת השגה. כזה הוא יישור שיניים שקוף בשיטת אינויזליין. אם עד לפני שנים אחדות הכרנו בעיקר את השיטות הוותיקות והמסורתיות ליישור שיניים ובראשן גשר המתכת והפלטה, לפני כשני עשורים הציגה חברת אינויזליין (Invisalign), חברה בינלאומית גדולה, שיטת טיפול אורתודונטי באמצעות פלטות שקופות (קשתיות).
עד מהרה השיטה תפסה לה שם וצברה מוניטין במרחב האורתודנטי כשיטת יישור שיניים חדשנית שמשלימה את הטיפול המוכר של יישור שיניים. בינתיים צמחו לחברה מתחרים רבים אך השם אינויזליין כבר נטמע וכיום כמעט כל מי שבוחר בשיטות יישור שיניים שקופות, קורא להן אינויזליין.

יישור שיניים בשיטת אינויזליין הוא כמו שחר של יום חדש

שיטה נוחה ואסתטית מאין כמוה ליישור שיניים שעושה חיים קלים (כמעט) למי שבוחר להשתמש בה. חשוב לזכור ולהזכיר בנקודה זו שיישור שיניים לא עוסק רק בשיניים ישרות אלא שהטיפול משפיע על יצירת חיוך בפרט והמראה של הפנים בכלל. לכן יש חשיבות מכרעת לבחירה של אורתודנט מומחה שיש לו ניסיון רב בתחום הספציפי הזה.

אבל רגע, למה בעצם היה צורך בשיטה חדשה? מה היה רע בגשר ובפלטה שעשו מצוין את עבודתם שנים רבות?
כאמור, מדובר בשיטה חדשה יחסית שנכנסה לתחום יישור השיניים, בו השתמשו ועדיין משתמשים המומחים האורתודנטיים בשיטות אחרות, המוכרות ביותר ביניהן הן פלטה וגשר. מכשירים אלה עדיין משמשים ביישור שיניים, וכנראה עוד ישמשו בשנים הבאות. אולם ברוב המקרים, ניתן להציע את הטיפול השקוף כאלטרנטיבה טובה. השיטה מאפשרת יישור שיניים אסתטי, בדיסקרטיות מלאה וללא תופעות הלוואי של גשר מתכת.

איך אינויזליין עובד?

הקשתיות השקופות עשויות פלסטיק דק ושקוף והן כמעט בלתי נראות. בנוסף, לא מדובר במכשיר קבוע שנמצא בחלל הפה ואי אפשר להיפרד ממנו עד הביקור הבא אצל האורתודנט. הקשתיות ניתנות לשליפה פשוטה וקלה ובהתאם, מאפשרות לאכול ולצחצח שיניים ללא הפרעה.

במהלך הטיפול, נעשה שימוש בסדרה של קשתיות, המוחלפות מדי שבוע-שבועיים על ידי המטופל בביתו. כל קשתית בסדרה מפעילה כוח עדין נוסף על השיניים, אשר גורם לתזוזה הדרגתית שלהן.

- המלצות מטופלים -

האם יש צורך להגיע למרפאה כדי להתקין כל תקופה את הקשתיות?

במהלך הטיפול, צריך להגיע לאורתודונט לביקורות. בדרך כלל מגיעים לביקורת כל 8-10 שבועות. בין הביקורות המטופל מחליף קשתיות לפי ההוראות שקיבל באופן עצמאי, ומתקדם שלב אחר שלב לעבר החיוך החדש שלו. בהתאם לצורך, נעשית סריקה נוספת במרפאה ומוזמנות קשתיות נוספות, עד להשגת חיוך מושלם.

כדאי להזכיר שזה לא תמיד היה כך אבל בכל זאת למעלה מ 20 שנה חלפו מאז המצאת השיטה, ובינתיים היא התפתחה והשתכללה, בעיקר בשל פיתוחים טכנולוגיים שמאפשרים היום סריקה של השיניים, תכנון דיגיטלי מדויק על ידי הרופא המטפל, והדפסה בתלת מימד של הקשתיות.

האם טיפול בקשתיות שקופות מתאים לכולם, בכל גיל ובכל מצב?

לרוב כן, כיום ניתן לטפל במרבית המקרים באמצעות קשתיות שקופות. המומחה לאורתודונטיה יוכל לקבוע האם ניתן לטפל בשיטה זו, בהתאם לסוג הבעיה האורתודונטית. חשוב להתאים את המכשור האורתודונטי האופטימלי, בהתאם לסוג הבעיה, למהלך הטיפול הצפוי, ליתרונות והחסרונות של כל שיטה, וכמובן לכיס.

למי טיפול בקשתיות שקופות מתאים במיוחד?

יישור שיניים באמצעות קשתיות שקופות פותח בתחילה לצורך טיפול בלתי נראה במבוגרים. מבוגרים הם אלה שהעלו את הדרישה ליישור שיניים סמוי כי חוו מבוכה מללכת עם גשר או פלטה "כמו של ילדים". הרפואה והטכנולוגיה לא נשארו אדישים לדרישה שהלכה וגברה ואת הסוף אנחנו כבר יודעות – שיטת יישור שקוף עליה אתם קוראים בשורות אלה ממש. עם זאת, במשך השנים וככל שהצטבר ניסיון בטיפולים בשיטה, החלו לטפל גם בבני נוער וילדים בדרך זו וזאת בגלל יתרונות נוספים של שיטה זו, לא רק בגלל היתרון האסתטי.כיום ניתן בהחלט לומר שהטיפול בקשתיות יכול להתאים לכל גיל.

מה היתרונות של השיטה על פני השיטות הוותיקות?

אז דיברנו על האסתטיקה, אבל לשיטה יתרונות רבים אחרים, ואולי הראשון בהם הוא קיצור משך הטיפול. אפשר לראות תוצאות תוך זמן קצר יותר מאשר בשיטות המסורתיות. הטיפול בקשתיות שקופות מאפשר למטופלים ליהנות מנוחות רבה יותר כי הקשתיות דקות וחלקות ואינן שורטות את הרקמה הרכה ואת הלחיים, וכמו כן אפשר לאכול ללא מגבלה כלשהי כי בזמן האוכל פשוט מסירים את הקשתיות ולאחר סיום הארוחה מחזירים אותן לפה. מבחינת היגיינה לשיטה זו יש יתרון כי ניתן לצחצח את השיניים ללא מגבלות ולשמור על היגיינה מושלמת.

מה משך הטיפול? כלומר, אחרי כמה שבועות/חודשים מיום התקנת הקשתיות השיניים תהיינה ישרות והטיפול יסתיים?
משך הטיפול משתנה ממקרה למקרה, על-פי מורכבות הבעיה האורתודונטית. ניתן לומר שמרבית הטיפולים יכולים להסתיים תוך 6-18 חודשים. חשוב לציין ששיתוף פעולה של המטופל במהלך הטיפול, המתבטא כמובן בהרכבת הקשתיות לפי ההוראות והגעה מסודרת לביקורות במרפאה, הינו מרכיב חיוני להצלחת הטיפול ולקיצורו.

נשמע די מושלם, אך האם לטיפול בקשתיות שקופות יש גם חסרונות?

לשיטת הטיפול הזו יש שני חסרונות עיקריים. הראשון, שהיא מאוד תלויה בשיתוף הפעולה. כמו שאני אומרת למטופלים שלי: "הקשתיות לא מזיזות שיניים כשהן בקופסא". יש חובה להקפיד על הרכבת הקשתיות בצורה עקבית ומסודרת. בנוסף, חשוב מאוד לא לאבד אותן כי אז מדובר בנזק יקר.
החיסרון השני הוא שזוהי שיטה יקרה יחסית, בהשוואה לשיטות המסורתיות (כמו "גשר").

מהלך הטיפול בשיטת אינויזליין

אז אחרי שהבנו מה השיטה ויתרונותיה, בואו נדבר על מהלך הטיפול. מה עושים, איך ומתי, שלב אחרי שלב:

1. מתחילים בבדיקה

הטיפול מתחיל בבדיקה ראשונית שבדרך כלל כוללת בדיקה קלינית במרפאה, סדרה של צילומים, הכוללת תמונות וצילומי רנטגן, וכן סריקת תלת-מימד של השיניים באמצעות הסורק שהוא מצלמה משוכללת וממוחשבת, המעתיקה בצורה מאוד מדויקת את הצורה של השיניים. הסורק בעצם מחליף את תהליך לקיחת המידות שהיה נהוג בעבר עם חומר פלסטי שהוכנס לפה. הסריקה נוחה יותר למטופל, והמידע מדויק ונשמר על הענן לצורך השוואה בהמשך הטיפול.
באמצעות הסורק ניתן גם לבצע הדמיה ראשונית של השיניים לאחר הטיפול. למטופלים רבים מאוד חשוב לראות תמונה בתלת מימד של השיניים שלהם ישרות כפי שהן ייראו בסיום הטיפול

2. הערכת סוג הטיפול הנדרש

לאחר איסוף הנתונים ניתן להעריך את סוג הטיפול הנדרש, את משך הטיפול וכן את מחירו.

3. הכנת תכנית טיפול

האורתודונט מכין תכנית טיפול ממוחשבת המפרטת שלב אחר שלב את תנועת השיניים המתוכננת. תכנית ממוחשבת זו היא קריטית להצלחת הטיפול ולהשגה מהירה של תוצאות, ולידע ולניסיון של הרופא יש משמעות רבה לבניית תכנית אופטימלית. האורתודונט מעביר לחברת הקשתיות את התכנית והיא אמונה על הכנת וייצור הקשתיות.

4. התקנת הקשתיות

המטופל מגיע למרפאה ומקבל את הקשתיות, כולל הוראות לגבי ההתנהלות איתן במשך תקופת הטיפול.

5. הדבקת המאחזים

האורתודונט מדביק מאחזים (attachments) על חלק מהשיניים. המאחזים הם בליטות קטנות בצבע השן, המודבקות על השיניים כדי לאפשר לקשתיות אחיזה טובה יותר לצורך הזזת השיניים. המאחזים עשויים מחומר שנקרא קומפוזיט, המשמש להכנה של סתימות לבנות. הם מוסרים מהשיניים בסיום הטיפול.

6. יוצאים לדרך

כעת המטופל/ת הולכים לביתם עם הקשתיות ועליהם להחליף את הקשתיות לפי ההוראות שקיבלו במרפאה, לרוב כל שבוע-שבועיים.

7. לא לשכוח את הביקורת

אחת ל8-10 שבועות המטופל/ת מוזמנים למרפאה לביקורת ומעקב. בחלק מהביקורות נעשות סריקות לצורך הערכה של ההתקדמות. במידת הצורך מוזמנות קשתיות נוספות עד להשגת היעדים.

8. ומה עוד כדאי לדעת על מהלך הטיפול?

שבחלק מהמקרים יש צורך בתוספים לטיפול – כגון הרכבה של גומיות על גבי הקשתיות או שיוף של השיניים.

9. כמעט סיימנו

בסיום הטיפול, יש צורך ברטנציה, דהיינו שמירה על התוצאה. על מנת למנוע תזוזה של השיניים בסיום הטיפול, נעשים קיבועים ו/או מורכבות פלטות בלילה כדי לשמור על התוצאה לאורך שנים.

אם החלטתי לטפל בשיטת אינויזליין, למי עלי לפנות?

יישור שיניים / טיפול אורתודונטי מיטבי הוא הרבה יותר מסידור השיניים כך שהן תהיינה ישרות. הטיפול משפיע על החיוך ועל המראה של הפנים בכלל ולכן יש משמעות רבה לבחירת הרופא המומחה ולניסיון שהוא מביא עימו בתחום. כמו בכל טיפול אורתודונטי, חשוב שהרופא המטפל יהיה מומחה ליישור שיניים. ניתן לברר האם רופא מסוים הוא מומחה בתחום באתר האגודה האורתודונטית הישראלית. כך תדעו שאיש מקצוע מיומן בחר את שיטת הטיפול המתאימה ביותר עבורכם. קיימת חשיבות רבה לרמת הניסיון של הרופא בטיפול בשיטה, המתבטאת במספר המקרים בהם טיפל. ניתן לראות באתר חברת אינויזליין את דרוג הרופאים המטפלים בשיטה על סמך הניסיון שלהם. הדרגה הגבוהה ביותר היא דרגת DIAMOND, בה נמצאים כ 5% בלבד מהרופאים שהוסמכו לטפל בשיטה.

מה מחיר יישור שיניים בקשתיות שקופות?

קשה לנקוב במחיר כי הוא נגזר מגורמים שונים וביניהם סוג הטיפול והיקפו, גיל המטופל, סוג הקשתיות, רמת המומחיות של הרופא ועוד.

יישור שיניים אינויזליין
יעל יעקבי
יעל יעקבי

ד”ר יעל יעקבי הינה מומחית לאורתודונטיה מעל 20 שנה, מטפלת בילדים ומבוגרים בשיטות חדישות ובמכשירים אסתטיים.

למאמרים נוספים

מנשך פתוח קדמי

מנשך פתוח (OPEN BITE)

אצל רוב האוכלוסייה, כאשר סוגרים את הפה, יש מגע בין כל השיניים בלסת אחת עם השיניים שבלסת הנגדית. כך מתאפשרת