לשיחת ייעוץ מלאו הפרטים

X

יישור שיניים שקוף

יישור שיניים הוא הרבה יותר מסידור השיניים כך שתהיינה ישרות. הטיפול האורתודונטי הוא למעשה עיצוב של החיוך ויש לו השפעה גדולה על מראה הפנים. בחירה מדויקת ומושכלת של רופא מומחה ומקצועי בעל ניסיון בתחום לצד מידע לגבי אפשרויות יישור השיניים – ואתם בדרך הנכונה לחיוך המושלם. במאמר הזה תוכלו לקרוא על כל מה שחשוב לדעת בנושא יישור שיניים שקוף.

במפגשים חברתיים, בהם יוצא לי להיפגש עם אנשים שלא הכרתי קודם לכן ועולה השאלה במה אני עוסקת, התגובה תמיד דומה. כשאני אומרת שאני רופאת שיניים, התגובה הראשונה היא שהאדם מולי מפסיק לחייך ומייד אחר כך מספר על טיפול כואב או טראומטי או סתם יקר שחווה. אני תמיד שמחה לשתף בשלב זה, שאני עוסקת בחלק הלא כואב של מקצוע רפואת השיניים ושאני נהנית ליצור למטופלים שלי שיניים ישרות ויפות ועל ידי כך נותנת להם סיבה טובה מאוד לחייך.

מקצוע רפואת השיניים עוסק בעיקר בטיפול ובמניעה של מחלות בחלל הפה, בהן עששת (חורים בשיניים) ודלקות חניכיים, הגורמות לפגיעה במערכת התמיכה של השיניים בפה. טיפול נכון מונע כאבים הנובעים ממחלות אלה.
בתוך מקצוע רפואת השיניים קיימות מספר התמחויות, כגון טיפולי שורש (אנדודונטיה), חניכיים (פריודונטיה), טיפול בילדים (פדודונטיה), שיקום הפה, כירורגית פה ולסת, רפואת הפה ויישור שיניים (אורתודונטיה). כדי להיות בעל תואר מומחה, הרופא נדרש, לאחר סיום לימודי רפואת שיניים לעבור התמחות של מספר שנים במוסד אקדמאי מוכר, ולעמוד בבחינות התמחות. בישראל רק כ 9% מרופאי השיניים הם רופאים מומחים.

בישראל יש פחות מ 200 מומחים ליישור שיניים. מסלול ההתמחות נמשך כארבע שנים, בהן לומדים חומר תיאורטי רב ונחשפים למגוון גדול של מטופלים עם בעיות שונות ומגוון צורות טיפול.
הטיפול האורתודונטי משפיע לא רק על סידור השיניים, אלא על המבנה והאסתטיקה של הפנים בכלל, ולטיפול אצל מומחה יש חשיבות רבה.

האם יישור שיניים הוא מונח שמתייחס רק לשיניים ישרות?

מטרת יישור השיניים היא לייצר מערכת בעלת תפקוד אופטימלי מבחינת היכולת ללעוס, לדבר ולחייך, מערכת שתישאר בריאה לאורך החיים, ותעמוד בשינויי הגיל. בעשורים האחרונים, עקב מודעות גדלה לחשיבות יישור השיניים על בריאות השיניים ושאיפה לאסתטיקה מושלמת, גדל מספר האנשים שפונים לקבלת טיפול אורתודונטי. בשנים האחרונות גדל גם מספרם של המבוגרים המגיעים לטפל בשיניים שלהם, לעיתים בגלל שלא טופלו בילדות ולעיתים כדי לתקן שיניים שזזו לאחר יישור שיניים קודם.

- המלצות מטופלים -

אז מה חדש בתחום יישור השיניים?

במשך עשרות שנים, הדרך הנפוצה ליישר שיניים היתה באמצעות מכשור קבוע שמודבק על השיניים ונקרא בשפה מקצועית טיפול ב"סמכים" או ב"ברקטים" או בשפה העממית השגורה: "קוביות" או "גשר". מכשירים אלה מתאימים לטיפול במגוון גדול מאוד של מצבים ובטיפול נכון ניתן להגיע לתוצאות מצוינות.

ה"גשר" המוכר והוותיק מתאים לטיפול בילדים ובמבוגרים כאחד. עם השנים, כדי לתת מענה לקהל מבוגר שרצה טיפול בלתי נראה, פותחו וריאציות של מכשור זה, שכללו "סמכים" בצבע השן עשויים חרסינה או "סמכים" פנימיים (הנקראים גם סמכים לינגואליים), המודבקים בצד הפנימי של השיניים.

כמו בתחומים רבים אחרים, בהם גם רוב מקצועות הרפואה, כניסה של טכנולוגיות חדשות שינתה שיטות עבודה שהיו נהוגות במשך שנים רבות והביאה למהפכה בתחום יישור השיניים. השינויים מתבטאים לא רק במכשיר המוכנס בטיפול לפה, אלא גם ב"מאחורי הקלעים" של הטיפול, כלומר בתכנון הדיגיטלי המדוקדק של הטיפול על ידי הרופא, הנעשה על המחשב, עם אפשרויות הדמיה שלא היו קיימות קודם לכן.

מיישרים שיניים באופן בלתי נראה לעין

אחת הדרישות הבולטות, תרתי משמע, הייתה מציאת פתרון לסוגיה האסתטית של המכשירים ליישור השיניים, כי בואו נודה באמת: כל מכשיר ליישור שיניים, בין אם זה גשר עם גומיות וקפיצים ובין אם זו פלטה – רואים. האסתטיקה היא נושא חשוב עבור רבים מאיתנו. החשיבות שמטופלים מייחסים לאסתטיקה של המכשיר קיימת במבוגרים, אבל בגיל ההתבגרות הסוער היא משחקת תפקיד מרכזי ודרמטי לא פחות.

עבור בני ובנות נוער הזקוקים למכשיר ליישור שיניים מדובר לעיתים במראה מביך שעלול לפגוע בביטחון העצמי בגיל הכי רגיש שיש. אמנם, ישנם בני נוער שבהחלט הפכו את המכשיר ליישור השיניים לאטרקציה ואפילו לטרנד, אבל בדרך כלל מדובר בבני נוער שמראש חמושים בביטחון עצמי גבוה. עבור היתר, שהם הרוב המכריע, מדובר בגורם שמפריע להם ופוגם בביטחון העצמי שלהם. ישנם אפילו בני ובנות נוער שמוותרים על יישור שיניים כדי לא ללכת עם מכשיר היישור שייחשף בכל פעם שיפתחו את הפה לדבר או לחייך.

המומחים והטכנולוגיה פיתחו פתרון יעיל ואסתטי ליישור שיניים

כאשר בני ובנות נוער התלוננו במשך השנים על המצוקה שהגשר והפלטה גורמים להם והעובדה שהם לעיתים אף נמנעים מהרכבת הגשר כדי לא לסבול מהמבוכה ומהפגיעה בביטחון העצמי – המומחים בתחום לא נשארו אדישים. זו הייתה שאלה של זמן ושל טכנולוגיה מתקדמת עד שהמומחים הצליחו לפתח מכשירים ליישור שיניים שקוף ובראשם קשתיות שקופות, שכמעט ואינן נראות לעין.

כאשר המבוגרים הצטרפו בשנים האחרונות ל"טרנד" הם נהנו מהפיתוח החדשני ועבורם זוהי לא רק פריצת דרך אלא הצלה. מבוגרים שהגיעו ליישור שיניים בגיל מבוגר מסיבות שונות וביניהן הזנחה בגיל צעיר, חוסר יכולת כלכלית לטפל בגיל הנעורים ועוד, מוצאים את עצמם בגיל הבוגר עומדים באותה מבוכת נעורים: להיות מבוגר עם גשר, זה לא מובן מאליו ולעיתים גורם למבוכה. גם עבורם יישור שיניים שקוף הוא פתרון מבריק כי כמעט ולא רואים אותו ולכן הם נמנעים מאי נעימות כלשהי והביטחון העצמי שלהם כלל אינו מושפע ממכשיר זה או אחר.

לפני 22 שנה נכנס לתחום פיתוח טכנולוגי חדשני – יישור שיניים שקוף. זה התחיל בחברה שנקראת אינויזליין (Invisalign) ומאז הצטרפו לתחום חברות נוספות שפיתחו מכשירים דומים וביניהן למשל Spark.

אז שם החברה אולי שונה אבל השיטה אותה שיטה. איך זה עובד בעצם?

יישור שיניים שקוף עם קשתיות הוא תהליך יחסית קצר, ובהשוואה ל"גשר" רגיל, מקצר את משך הטיפול בכחצי שנה. כלומר, במקום שנה וחצי-שנתיים כשמדובר בגשר רגיל, ביישור שיניים שקוף אנחנו מדברים על תקופה ממוצעת של כשנה, ולעיתים אף פחות מכך.

למי הטיפול מתאים?

הטיפול מתאים לכמה סוגים של אנשים:
1. כל מי שחולם על חיוך מושלם 🙂
2. מי שחשובה לו האסתטיקה ומעוניין בטיפול דיסקרטי.
3. מבוגרים שלא עברו יישור שיניים בצעירותם.
4. מבוגרים או בני נוער שעברו טיפול שנכשל או שחוו נסיגה בסיום הטיפול.

מתי אי אפשר ליהנות מיישור שיניים שקוף?

כיום ניתן לטפל ברוב המקרים בקשתיות שקופות, אולם יש מקרים בהם יש עדיפות לטיפול בשיטה אחרת. המומחה לאורתודונטיה יכול על סמך ניסיונו להמליץ לכל מטופל מהי שיטת הטיפול המתאימה ביותר עבורו, ולהציע כמה חלופות.

מהם שלבי הטיפול בגשר שקוף?

שלב א' פגישה עם האורתודונט המומחה – בבדיקת הייעוץ תיערך בדיקה קלינית על מנת להעריך את הצורך בטיפול, וכן להחליט לגבי התזמון הנכון. האורתודונט יפנה, במידת הצורך, לבעלי מקצוע נוספים לפני תחילת תהליך יישור השיניים, כדי לצאת לדרך עם תנאים אופטימליים.
לפני כל טיפול אורתודונטי יש לעבור בדיקת שיניים אצל רופא השיניים ולסיים טיפולים משמרים כגון סתימות. במקרים בהם יש בעיות חניכיים חשוב לעבור טיפולים מקדימים אצל מומחה לפריודונטיה .

שלב ב' צילומים והדמיה של השיניים – מקובל לבצע לפני הטיפול סדרה של צילומים, בהם תמונות של הפנים והשיניים וכן צילומי רנטגן. את תהליך לקיחת המידות המיושן מחליף מכשיר משוכלל – סורק בתלת מימד. הסורק הוא מצלמה משוכללת וממוחשבת, ללא קרינת רנטגן, המעתיקה בצורה מאוד מדויקת את הצורה של השיניים. הסריקה אורכת מספר דקות, ואינה כרוכה בכאב או אי נוחות. המידע המתקבל מדויק ונשמר על הענן לצורך השוואה בהמשך הטיפול.
בשלב זה, האורתודונט מבצע הדמיה ראשונית של השיניים לאחר הטיפול, מה שמאפשר למטופלים לראות איך השיניים שלהם ייראו בתום התהליך.

שלב ג' הכנת תוכנית טיפול – תכנון וייצור הקשתיות – חשוב לדעת שזה השלב החשוב ביותר מפני שהתכנון הוא אבן היסוד של הטיפול כולו. בשלב זה האורתודונט המומחה מכין תכנית טיפול ממוחשבת המפרטת שלב אחר שלב את תנועת השיניים המתוכננת ומוציא לעבודה את התוכנית שהכין לחברת הקשתיות. לתוכנית זו יש חשיבות רבה להצלחת הטיפול וככל שלאורתודונט יש יותר ניסיון בתחום, כך הוא יידע ויוכל להוציא לפועל את התכנית המיטבית ביותר.

שלב ד' – הרכבת הגשר השקוף (התקנת הקשתיות): המטופל מגיע למרפאה ומקבל את הקשתיות. האורתודונט מדביק מאחזים (בליטות קטנות בצבע השן שאוחזות את הקשתיות ומסייעות לתזוזת השיניים הרצויה). האורתודונט מסביר ונותן הוראות לגבי ההתנהלות איתן במשך תקופת הטיפול.

שלב ה' – טיפול בבית: אחרי קבלת הקשתיות, הכדור עובר למטופל שמקבל אותן ועליו להחליף אותן בהתאם להוראות שקיבל במרפאה וכך גם לשמור עליהן ועל ההגיינה הרצויה.

שלב ו' – כמעט סיימנו: פעם בחודשיים בממוצע המטופל יגיע למרפאה לביקורת ומעקב. בחלק מהביקורות נעשות סריקות לצורך הערכה של ההתקדמות. במידת הצורך מוזמנות קשתיות נוספות עד להשגת היעדים.

האם יישור שיניים שקוף יקר יותר מיישור שיניים רגיל?

יישור השיניים השקוף מציע שיטה חדשנית, מתקדמת ומהירה יותר שדורשת מיומנות מיוחדת של האורתודונט. תהליך ייצור הקשתיות הינו תהליך עתיר טכנולוגיה ויקר מאוד. לכן יישור שיניים שקוף יקר יותר בהשוואה לגשר מתכת מסורתי.

יישור שיניים שקוף
יעל יעקבי
יעל יעקבי

ד”ר יעל יעקבי הינה מומחית לאורתודונטיה מעל 20 שנה, מטפלת בילדים ומבוגרים בשיטות חדישות ובמכשירים אסתטיים.

למאמרים נוספים

שיניים בולטות

שיניים בולטות

שיניים בולטות הן תופעה אורתודונטית שכיחה למדי, ומטופלים רבים מגיעים אלינו למרפאה בגלל בעיה זו. לא צריך להיות אורתודונט כדי

יישור שיניים שקוף

4 שיטות יישור שקוף

יישור שיניים שקוף מאפשר לעבור את תהליך יישור השיניים באופן אסתטי ודיסקרטי, שאינו נראה לעין. ישנן מספר שיטות ליישור שיניים

הרחבת לסת עליונה

הרחבת לסת עליונה

חלק מהמטופלים, המגיעים אלינו לבדיקה לצורך יישור שיניים, מופתעים לשמוע כי יש להם לסת מוצרת. זוהי תופעה שכיחה יחסית, שיש