לשיחת ייעוץ מלאו הפרטים

X

יישור שיניים למבוגרים

עבור מבוגרים רבים יישור שיניים הוא הגשמת חלום שמתאפשר רק בגיל מבוגר מסיבות שונות, בעיקר כלכליות. מה חשוב לדעת על יישור שיניים בגיל המבוגר? איזה שיטות קיימות ומתאימות ליישור שיניים למבוגרים וכמה זה עולה? על הכל בכתבה לפניכם.

שירלי (שם בדוי*) נכנסה למרפאה שלי בגיל 39 ולא הצליחה להסתיר את ההתרגשות שלה: "תמיד התביישתי לחייך", היא אמרה ומייד התוודתה שתמיד חלמה על שיניים ישרות. "החלטתי שבגיל 40 אני רוצה לחייך מבלי להתבייש. תוכלי לעזור לי?". שירלי התחילה טיפול בקשתיות שקופות, וכעבור שנה, ביום הולדתה ה-40, היא חייכה והגשימה חלום… שירלי היא סיפור אחד מני רבים של מבוגרים שחייהם השתנו בעקבות טיפול שמאפשר להם לחייך בלי לחשוב פעמיים.

מהן הסיבות שבעטיין מבוגרים מגיעים לטיפול יישור שיניים?

ישנן כמה סיבות שבגללן מבוגרים מגיעים ליישר את השיניים. הסיבה הראשונה והשכיחה ביותר היא האסתטיקה.. לעיתים אלה מבוגרים, שתמיד (ואפילו עוד מילדות) רצו וחלמו ליישר את השיניים אבל לא היו מוכנים ללכת עם גשר. היום, בזכות הטכנולוגיה מתאפשר להם טיפול בלתי נראה , ההופך את הרצון הזה לאפשרי. חלק אחר מהמבוגרים הפונים אלינו כיום, לא עברו טיפול בילדותם בשל חוסר מודעות או עקב קשיים כלכליים, והיום, בגיל מבוגר, הם יכולים להרשות זאת לעצמם.

סיבה נוספת להגיע ליישור שיניים בגיל מבוגר היא תזוזה של השיניים. כך במקרים בהם השיניים זזו ונפתחו רווחים או שהשיניים הצטופפו. תזוזה של שיניים היא תופעה רווחת בקרב מבוגרים מעל גיל ארבעים, בין אם עברו טיפול בעבר ובין אם לא. כלומר תהליך זה יכול לקרות גם למי שעבר טיפול יישור שיניים וגם למי ששיניו היו ישרות תמיד ורק כעת התחילו לזוז.

קבוצה נוספת ואחרונה של אנשים שמגיעים לטיפול יישור שיניים הם אנשים שהופנו על ידי רופא השיניים שלהם בגלל בעיה רפואית שבגללה הומלץ להם ליישר את השיניים, למשל: מנשך לא תקין, שחיקת שיניים מוגברת, מחלות חניכיים שקשורות לשיניים צפופות ושיקום שיניים מתוכנן שדורש קודם לכן יישור שיניים.

מה ייחודי ביישור שיניים למבוגרים?

בעיקרון, שיניים אפשר להזיז בכל גיל, אולם אצל מבוגרים אנחנו בדרך כלל מפעילים כוחות קטנים ואיטיים יותר על השיניים וזאת בגלל מבנה שונה של העצם. המבוגרים, בניגוד לילדים ובני נוער, סיימו את שלב הגדילה בחייהם וכך הושלמה אצלם גדילת הלסתות.
בנוסף, יש חשיבות רבה לבריאות החניכיים אצל מבוגרים ועל כך אנו שמים דגש במהלך הטיפול. הזזת שיניים במצב של חניכיים פגועות או מודלקות יכולה להיגמר בכישלון ואף בנזק ולכן עלינו לטפל קודם כל בחניכיים.
במקרים רבים לפני הטיפול, נדרשת הכנה אצל הפריודונט (מומחה לחניכיים) שכוללת ניקוי שיניים והקצעת שורשים או פרוצדורות כירורגיות לפני שמתחילים ביישור השיניים.

- המלצות מטופלים -

אילו שיטות קיימות ביישור שיניים למבוגרים?

יש מספר שיטות ליישור שיניים, אך המרכזיות בהן המתאימות למבוגרים הן הגשר הסטנדרטי (קוביות או סמכים), הגשר הלינגואלי (גשר פנימי) והגשר השקוף (קשתיות שקופות, לדוגמא אינויזליין).

הגשר הסטנדרטי יעיל אצל מבוגרים וילדים כאחד. החיסרון העיקרי שלו הוא האסתטיקה כי הוא בולט לעין ולא ניתן להסוות אותו בשום דרך. בנוסף, הוא מפריע לדיבור ולאכילה ובאופן כללי לא נוח למטופל. הטיפול בגשר המסורתי נמשך כשנה וחצי-שנתיים בממוצע.

הגשר הפנימי (נקרא גם לינגואלי, ממוקם בצד של הלשון ומודבק בצד הפנימי של השיניים) נחשב לשיטת הטיפול הכי דיסקרטית (כי לא רואים את הגשר) אבל היא שיטה מאוד לא נוחה, הן למטופל והן לרופא. למטופל, הגשר מאוד פוצע את הלשון ולוקח זמן רב להסתגל אליו וקשה מאוד לשמור על ההיגיינה. לרופא, השיטה הזאת לא נוחה כי הגישה פחות נוחה וקשה לראות ולכן זה מאוד מאריך את משך הטיפול ואת אורך כל פגישה במרפאה. שיטה זו היא גם היקרה ביותר מבין השיטות. בשל חסרונות אלה, שיטה זו פחות נפוצה כיום.

הגשר השקוף: יישור שיניים שקוף (קשתיות שקופות, כגון אינויזליין) הוא הטיפול המתקדם והמהיר ביותר שיש כיום למבוגרים ולילדים כאחד. הדרישה לטיפול אסתטי ובלתי נראה, הובילה לשורה של פיתוחים טכנולוגיים ולהמצאת שיטת טיפול המאפשרת טיפול דיסקרטי. יתרונות נוספים של שיטה זו הם משך טיפול קצר יותר (בכחצי שנה בהשוואה לטיפול עם גשר), פחות ביקורים שנדרשים במרפאה, היגיינה טובה יותר, ונוחות רבה יותר.שיטה זו נשענת על תכנון דיגיטלי מדויק של הטיפול על ידי האורתודונט תוך שימוש בהדמיית תלת מימד של השיניים. בשנים האחרונות נעשה שימוש הולך וגובר בשיטת טיפול זו, הן בילדים ובני נוער, והן במבוגרים.

האם יישור שיניים שקוף מתאים יותר למבוגרים מאשר לילדים?

יישור שיניים שקוף מצריך שיתוף פעולה מאוד מוקפד של המטופל. מבוגרים נוטים להיות יותר ממושמעים ואחראים וזהו מרכיב מאוד חשוב בטיפול: ההקפדה על הפרטים ובראשם להוציא את הקשתיות לצרכי אכילה אבל לא לשכוח להחזיר אותן, להקפיד לנקות אותן כמו שצריך, להחליף אותן בזמן. לילדים יש גם נטייה לשכוח ולאבד דברים ואז מדובר בנזק יקר מאוד (אמנם יש גם מבוגרים מפוזרים ושכחנים אבל כנראה שפחות).

איך מנקים את הקשתיות?

בקלות, עם מברשת ומשחת שיניים. היות והקשתיות מוחלפות כל שבוע עד עשרה ימים, אין צורך ביותר מזה.

האם ניתן לעשות יישור שיניים במהלך הריון?

כן, בהחלט ניתן ליישר את השיניים במהלך ההריון. חלק מההורמונים שמופרשים בזמן ההריון גורמים לשיניים לזוז מהר יותר, כך שהטיפול יכול להיות גם מהיר יותר.

האם יישור שיניים יפריע לדיבור / אכילה / לעיסת מסטיק או עישון?

תלוי בשיטת הטיפול. כשמדובר ביישור שיניים שקוף, כלומר בקשתיות, אפשר לעשות הכל כי כשהן לא בפה, אפשר לאכול הכל. לא מומלץ לעשן עם הקשתיות כי העישון צובע אותן ועלול לשחרר חומרים לא בריאים מהפלסטיק. חשוב לדעת שהקשתיות צריכות להיות בפה 22 שעות ביממה (בכלל זה בשעות השינה) ואין בעיה להתקלח, לשחות ולעשות ספורט איתן. מבחינת הדיבור, יכולה להיות הפרעה קלה בתחילת התהליך, שחולפת מאליה תוך יומיים שלושה.
כשמדובר בגשר יש הגבלות על אכילה – אסור לאכול מסטיק ומאכלים דביקים או קשים כמו פיצוחים ופופקורן כי הם עלולים לשבור את הגשר העדין. לגבי עישון אין הגבלה. מבחינת הדיבור, גם כאן בימים הראשונים תיתכן הפרעה קלה, אבל מתרגלים בהמשך.

כל כמה זמן עלי להגיע לביקורת אצל האורתודונט?

במהלך הטיפול חשוב להגיע לביקורות סדירות לפי ההנחיות של הרופא. בדרך כלל בטיפול בגשר יש להגיע אחת ל 6-8 שבועות, ובטיפול בקשתיות אחת ל 8-10 שבועות.

האם טיפול יישור שיניים כואב?

כל טיפול אורתודנטי מפעיל לחץ על השיניים והלחץ הוא לא נעים בהתחלה. מדובר בלחץ שאינו פוגע ביכולת לנהל שגרה, והוא חולף תוך מספר ימים. ביישור שיניים שקוף, כל קשתית, המוחלפת בבית, מפעילה לחץ עדין על חלק מהשיניים ולכן הטיפול פחות כואב מטיפול עם גשר. בגשר רגיל יש הפעלה יותר גדולה בכל מתיחה במרפאה, ואז הטיפול עלול להיות קצת יותר כואב.

מה עושים בסוף הטיפול כדי שהתוצאה תישמר?

שאלה חשובה כי חובה להבין שהטיפול לא יישמר במלואו אם המטופל לא ייקח אחריות על הנושא. כלומר, בכל טיפול אורתודנטי השימור הוא חלק בלתי נפרד ומאוד חשוב כדי ליהנות מהתוצאה לאורך שנים. לצורך השימור אנחנו משתמשים בשילוב של קיבוע (חוט מתכת דק שקושר מספר שיניים יחד) ופלטות נשלפות שמורכבות בשעות הלילה.
הבחירה של סוג השימור תלויה במספר גורמים.. אני נוהגת לשתף את המטופל ולבחור ביחד את השיטה המתאימה לו ביותר. אנחנו מביאים בחשבון נתונים שמשפיעים על הבחירה של שיטת השימור כמו הנטייה שלו לעששת, כמה המטופל ממושמע ומסודר ואפשר לסמוך על כך שירכיב את הפלטה, טיפולי שיניים נוספים שהיו או iמתוכננים להיות לו שמאפשרים לבחור את סוג השימור, ועוד.
כדאי לציין גם שלאינויזליין יש פלטות ייחודיות לשימור, שנקראות vivera שעשויות מפלסטיק מעט שונה והתפקיד שלהן הוא להחזיק את השיניים במיקום החדש.

החלטתי לעבור יישור שיניים בגיל מבוגר. איך אדע לבחור נכון את האורתודונט שיטפל בי?

יישור שיניים / טיפול אורתודונטי איכותי הוא הרבה מעבר לסידורן של השיניים בצורה ישרה. היישור משפיע על עיצוב החיוך ויש לו השפעה מכרעת על המראה הכללי של הפנים. ראשית, האורתודונט חייב להיות מומחה ליישור שיניים – התמחות מיוחדת שמבטיחה שאיש או אשת מקצוע שיש להם את הידע המקצועי המתאים מטפלים בכם. ניתן לברר האם הרופא הינו אורתודונט מומחה באתר האגודה האורתודונטית. אם בחרתם בשיטת אינויזליין, כדאי לדעת שבאתר של החברה יש דירוג של הרופאים על סמך ניסיונם בטיפול בשיטה זו. הדירוג הגבוה ביותר הוא דיאמונד – רק כ 5 אחוז מהרופאים שהוסמכו לטפל בשיטה מגיעים לדרגה זו.

מה המחיר של שיטות יישור שיניים למבוגרים?

לכל שיטה מחיר משלה אשר נגזר מסוג הטיפול, היקפו, המכשירים והחומרים, הייצור המעבדתי וכמובן המומחיות והניסיון של הרופא המטפל.

יישור שיניים למבוגרים
יעל יעקבי
יעל יעקבי

ד”ר יעל יעקבי הינה מומחית לאורתודונטיה מעל 20 שנה, מטפלת בילדים ומבוגרים בשיטות חדישות ובמכשירים אסתטיים.

למאמרים נוספים

שיניים בולטות

שיניים בולטות

שיניים בולטות הן תופעה אורתודונטית שכיחה למדי, ומטופלים רבים מגיעים אלינו למרפאה בגלל בעיה זו. לא צריך להיות אורתודונט כדי