לשיחת ייעוץ מלאו הפרטים

X

טיפול אורתודונטי מוקדם בילדים עם קשתיות שקופות INVISALIGN

הטיפול האורתודונטי בקשתיות שקופות (INVISALIGN) פותח לראשונה לפני כ25 שנה במטרה לאפשר למבוגרים טיפול אורתודונטי שקוף, דיסקרטי ובלתי נראה. במהלך השנים, עם התפתחות גדולה של השיטה והטכנולוגיות המלוות אותה, הבינו שמעבר למראה השקוף, קיימים יתרונות נוספים לטיפול בשיטה זו בהשוואה לטיפול הקונבנציונלי עם מכשור מתכתי קבוע ("גשר" או סמכים). מכאן, הדרך היתה קצרה להתאמת השיטה לטיפול גם בילדים ובבני נוער, והיום הם כבר מהווים חלק משמעותי מהמטופלים עם קשתיות שקופות.

מרבית הטיפולים האורתודונטיים נעשים בגיל הנעורים (11-14), לאחר החלפת כל השיניים וצמיחה של כל השיניים הקבועות. אולם יש מקרים, בהם קיימת המלצה להתחיל בשלב ראשון של טיפול קודם לכן, כאשר קיים עדיין משנן מעורב (שיניים חלביות וקבועות יחד), בסביבות גיל 7-9. טיפולים אלה מיועדים בדרך כלל לפתור בעיות שכבר ניתן לאבחן בגיל זה, במטרה שהטיפול בהן יאפשר גדילה והתפתחות תקינים יותר של המשנן, הסגר והפנים. לעיתים הטיפול המוקדם מונע צורך בטיפול נוסף בגיל הנעורים, ולעיתים זהו רק שלב ראשון, שלאחריו יהיה צורך בטיפול נוסף.

בחלק ניכר מהבעיות בהן אנו מטפלים בגיל הצעיר, ניתן לטפל באמצעות הקשתיות. בין המקרים האלה, ניתן למנות: פיזור צפיפות, סגירת רווחים, תיקון מנשך הפוך או סגר צלבי וליקויי סגר נוספים. ההחלטה האם לבצע את הטיפול המוקדם עם קשתיות INVISALIGN תלויה בכמה גורמים:

  1. האם הבעיה האורתודונטית שרוצים לטפל בה מתאימה לטיפול בקשתיות? במרבית המקרים, ניתן לבצע את הטיפול עם קשתיות, אולם קיימים מצבים בהם עדיף לטפל עם מכשירים אחרים.
  2. שיתוף פעולה- ההצלחה של הטיפול בקשתיות שקופות תלויה במידה רבה בשיתוף הפעולה של המטופלים בהרכבה של הקשתיות לפי ההנחיות (לרוב הן מורכבות 22 שעות ביממה, שזה למעשה כל הזמן פרט לזמן האכילה והצחצוח), ובהקפדה על ההחלפה שלהן לפי תכנית הטיפול.
  3. נוחות- הקשתיות השקופות של אינויזליין נוחות יותר ממרבית המכשירים האורתודונטיים, היות והן דקות וחלקות, ומפעילות לחץ עדין על השיניים.
  4. הפרעה לדיבור- הקשתיות השקופות מכסות רק את השיניים ואינן מפריעות כלל לדיבור. נתון זה חשוב במיוחד אצל ילדים עם קשיים בדיבור ובהגיה, שעוברים במקביל לטיפול האורתודונטי גם טיפול אצל קלינאית תקשורת.
  5. מגבלות אכילה- היות והקשתיות ניתנות להסרה בזמן האוכל, ניתן לאכול ללא הפרעה בזמן הטיפול. זהו יתרון חשוב בהשוואה למכשירים אחרים, בהם יש מגבלות (למשל מזון דביק וקשה).
  6. אסתטיקה- הקשתיות השקופות הן כמעט בלתי נראות, יתרון משמעותי עבור ילדים רבים.
  7. משך הטיפול- משך הטיפול המוקדם הצפוי משתנה ממקרה למקרה, וממכשיר למכשיר. בדרך כלל הטיפול בקשתיות שקופות קצר יותר מאשר הטיפול במכשירים קבועים (שמודבקים על השיניים, כגון סמכים ו"גשר").

 

ההחלטה האם לבצע טיפול מוקדם בכלל, ובקשתיות שקופות בפרט, תלויה באבחון שייעשה על ידי מומחה ליישור שיניים (אורתודונט), שייקח בחשבון את מכלול הגורמים וימליץ כיצד ומתי כדאי להתחיל בטיפול. קיימת חשיבות רבה לניסיון שיש לרופא בטיפול מוקדם בקשתיות שקופות, ובהתאמת השיטה לטיפול בילדים צעירים.

טיפול אורתודונטי מוקדם בילדים עם קשתיות שקופות INVISALIGN

יעל יעקבי
יעל יעקבי

ד”ר יעל יעקבי הינה מומחית לאורתודונטיה מעל 20 שנה, מטפלת בילדים ומבוגרים בשיטות חדישות ובמכשירים אסתטיים.

למאמרים נוספים

מנשך פתוח קדמי

מנשך פתוח (OPEN BITE)

אצל רוב האוכלוסייה, כאשר סוגרים את הפה, יש מגע בין כל השיניים בלסת אחת עם השיניים שבלסת הנגדית. כך מתאפשרת