לשיחת ייעוץ מלאו הפרטים

X

איך שומרים על חיוך יפה אחרי יישור שיניים?

מדי פעם מגיעים אלינו למרפאה אנשים שעברו טיפול אורתודונטי קודם לכן, ומספרים שהשיניים היו ישרות ויפות בסיום הטיפול, ואז "הכל זז" והשיניים התעקמו. אין צורך לתאר את התסכול והאכזבה של אנשים אלה, שכבר עברו טיפול שלם, ואז נאלצים להתחיל מחדש… אז איך ניתן להנות מתוצאות יפות לאורך שנים? על כך בכתבה הבאה

בסיום כל טיפול ליישור שיניים (טיפול אורתודונטי) מתחיל שלב נוסף חשוב, שלב השימור (רטנציה).

מטרתו של שלב זה לשמר את החיוך היפה שהושג בטיפול ולמנוע תזוזה של שיניים, על מנת להנות מהתוצאה במשך שנים ארוכות. שימור התוצאה חשוב בכל טיפול, ללא קשר למכשיר בו נעשה שימוש בטיפול עצמו ("גשר" מתכתי או קשתיות שקופות למשל).

בסיום יישור השיניים, כאשר מסירים את המכשור (סמכים ב"גשר" או קשתיות שקופות), קיימת נטיה טבעית של השיניים לחזור לעמדה המקורית שלהן. דרוש זמן להתארגנות של העצם והרקמה הרכה סביב השיניים כדי לייצב את עמדתן החדשה. בנוסף, קיימים שינויים בעמדת השיניים המתרחשים עם הגיל, ואת חלקם ניתן למנוע בשימור נכון.

הרטנציה חיונית כדי לשמר את סידור השיניים, האסתטיקה והמנשך שהושגו. היא נעשית בדרך כלל על ידי שימוש בשני סוגים עיקריים של מכשירים:

  1. פלטות נשלפות (ריטיינרים) – פלטות מותאמות אישית העשויות חומר פלסטי או משילוב של אקריל ומתכת. הפלטות ניתנות להוצאה, ובדרך כלל יש צורך בהרכבתן במשך הלילה בלבד, באופן שאינו פוגע בשגרת החיים של המטופל.
  2. קיבועים (ריטיינרים מודבקים) – חוטי מתכת דקים, מותאמים למבנה השיניים, המודבקים בצד הפנימי של השיניים הקדמיות. קיבועים אלה למעשה קושרים מספר שיניים יחד, וכך מפחיתים את הסיכוי לתזוזה שלהן. לא ניתן להסיר אותם באופן עצמאי, והם מקשים במידה מסוימת על היכולת לצחצח את השיניים בצידן הפנימי.

ההחלטה לגבי סוג השימור תלויה בגורמים רבים, כגון סוג הטיפול שנעשה ועמדתן המקורית של השיניים לפני הטיפול, כמו גם מידת שיתוף הפעולה של המטופל והרגלי ההיגיינה שלו.

מטופלים רבים שואלים, עד מתי יש להמשיך ולשמר את התוצאה שהושגה? התשובה הנכונה ביותר לשאלה זו היא, ככל שרוצים להישאר עם שיניים ישרות. אולם ברוב המקרים, ניתן לאחר מספר שנים לצמצם את תדירות ההרכבה של הריטיינרים, ומטופלים רבים מתרגלים לשגרה של הרכבתם בלילה.

חשוב לערוך ביקורת תקופתית אצל האורתודונט על מנת לעקוב אחר עמדת השיניים, לודא התאמה של הריטיינרים, ולבצע שינויים והתאמות במידת הצורך.

באופן כללי, אני ממליצה על הכללים הבאים על מנת להנות מתוצאות יפות ובריאות לאורך שנים:

הרכיבו את הריטיינרים. הם הערובה שלכם לשמירת השיניים במצבן המיושר!

הקפידו על מעקב – חשוב להגיע לביקורות הן אצל האורתודונט והן אצל רופא השיניים על מנת לשמור על בריאות השיניים ולעקוב אחר שינויים אפשריים.

שמרו על ההיגיינה – חשוב להמשיך ולצחצח שיניים לפחות פעמיים ביום, כדי למנוע מחלות כגון עששת ומחלות חניכיים, שיכולים להשפיע על התוצאה האורתודונטית. יש להגיע לניקוי שיניים אצל השיננית, בדרך כלל כל 6 חודשים.

הימנעו מהרגלים מזיקים כגון כסיסת ציפרניים או נגיסה על עפרונות. הרגלים אלה יכולים לגרום נזק לקיבועים ולשיניים.

הקפידו על אכילה מאוזנת והימנעו מאכילה מופרזת של מזון מתוק, קשה ודביק, העלולים לגרום לעששת מחד ולנזק לקיבועים מאידך.

איך שומרים על חיוך יפה
יעל יעקבי
יעל יעקבי

ד”ר יעל יעקבי הינה מומחית לאורתודונטיה מעל 20 שנה, מטפלת בילדים ומבוגרים בשיטות חדישות ובמכשירים אסתטיים.

למאמרים נוספים