לשיחת ייעוץ מלאו הפרטים

X

הרחבת לסת עליונה

חלק מהמטופלים, המגיעים אלינו לבדיקה לצורך יישור שיניים, מופתעים לשמוע כי יש להם לסת מוצרת. זוהי תופעה שכיחה יחסית, שיש לה משמעויות רבות על אופן סידור השיניים, על האסתטיקה של החיוך ועל היחסים הסגריים עם הלסת התחתונה. זוהי תופעה הדורשת תיקון של הרחבת לסת, שברוב המקרים הינו פשוט, בעיקר כשהטיפול נעשה בזמן הנכון.

מה הגורמים ללסת עליונה צרה?

ישנם גורמים רבים המשפיעים על רוחב הלסת, ולעיתים רואים כמה מהם יחדיו אצל אותו מטופל. העיקריים שבהם:

גורמים גנטיים- צורת הלסת, גודלה ותהליך גדילתה מושפעים מגורמים תורשתיים. במשפחות בהם קיימת תופעה זו, יש סיכוי גדול יותר להעברה תורשתית של מבנה הלסת. לעיתים קרובות אני פוגשת משפחות, שלכל הילדים שלהן אותה לסת מוצרת, שירשו מההורים.

בעיות נשימתיות- בילדים שאינם נושמים באופן תקין דרך האף (למשל בגלל אדנואידים מוגדלים או סטיה של מחיצת האף), מתקיימת נשימה דרך הפה בלבד. הנשימה דרך הפה, המלווה בתנוחה מעט פתוחה של הפה רוב שעות היממה גורמת לשינויים בגדילה ובהתפתחות של הלסתות, המתבטאת בין השאר בלסת צרה. הרחבה אורתודונטית של הלסת יכולה לסייע בשיפור היכולת לנשום דרך האף, נשימה בריאה יותר מבחינת סינון וליחוח האוויר הנכנס לריאות.

הרגלים כגון מציצת אצבע או מוצץ משפיעים אף הם על אופן גדילת הלסת, ובהימשך הרגלים אלה לגיל מבוגר יותר, ההשפעות האלה גדולות אף יותר.

דחיקת לשון (דחיפה של הלשון קדימה, במנוחה או בזמן בליעה) יכולה להיות גורם נוסף להיצרות של הלסת.

כיצד לסת עליונה צרה משפיעה על סידור השיניים?

  1. צפיפות שיניים- בלסת צרה, יש פחות מקום לשיניים. באנשים עם לסת צרה בדרך כלל קיימת צפיפות, המתבטאת בבקיעה של חלק מהשיניים מחוץ לקשת, ולעיתים ישנן שיניים שכלל לא בוקעות עקב חוסר מקום.

  2. בליטה של השיניים הקדמיות (לסת בולטת)- עקב חוסר המקום וההיצרות באזור האחורי, השיניים הקדמיות (הנקראות חותכות) מוצאות מקום קדמי יותר, ובולטות ביחס לשיניים התחתונות.

  3. סגר צלבי- באופן תקין, קשת השיניים העליונה רחבה יותר מהתחתונה, ומקיפה אותה חיצונית לכל אורכה. במקרים בהם הלסת העליונה מוצרת, ניתן לראות סגר צלבי (הנקרא גם סגר הפוך), בו השיניים התחתונות הן חיצוניות לעליונות. מצב זה דורש תיקון.

מהן הדרכים להרחבת לסת ללא ניתוח?

קיימות מספר שיטות נפוצות להרחבה של הלסת העליונה. הבחירה של שיטת הטיפול צריכה להסתמך על כמות ההרחבה הנדרשת, על גיל המטופל, ועל גורמים נוספים במשנן ובסגר, אותם רוצים לתקן.

המכשירים העיקריים המשמשים להרחבת לסת ללא ניתוח הם:

  1. מכשיר מודבק להרחבה (RAPID PALATAL EXPANDER) – זהו מכשיר ממתכת, המודבק לשיניים האחוריות ומכסה חלקית את החיך. הוא כמעט ואינו נראה חיצונית, אך מורגש עם הלשון. במכשיר זה יש מעין בורג, הנמצא במרכז החיך, אותו פותחים מדי יום במשך מספר שבועות. המכשיר מפעיל כוחות על השיניים בשני הצדדים להרחבה של הלסת.

  2. QUADHELIX – מכשיר מתכתי נוסף, המודבק על השיניים האחוריות ונמצא בחיך. במכשיר זה יש מעין קפיץ הגורם להרחבה, והוא אינו דורש הפעלה בבית. הוא נמצא בשימוש לרוב אצל ילדים צעירים.

  3. פלטות להרחבה (HAWLEY EXPANDER) – אלה פלטות נשלפות, העשויות מחלקי מתכת ואקריל המכסה את החיך. במרכז הפלטה יש בורג, אותו פותחים לפי הנחיות הרופא בבית, להרחבה הדרגתית של הקשת. את הפלטה מרכיבים לרוב כל שעות היממה, ומוצאים אותה רק לצורך ניקיון וצחצוח שיניים. הפלטה עשויה לגרום לשיבוש קל וזמני בדיבור בגלל עובי האקריל בחיך.

  4. הרחבה ע"י קשתיות שקופות (אינויזליין)- סדרה של קשתיות, המוחלפות באופן עצמאי בבית. כל קשתית בסדרה מתוכננת מעט רחבה יותר מקודמתה, וכך הלסת מורחבת מקשתית לקשתית עד להשגת הרוחב הנדרש. שיטה זו נוחה יותר לשימוש ביחס לשיטות האחרות, היות והקשתיות דקות ושקופות, ואינן מפריעות לדיבור. מסירים את הקשתיות בזמן האוכל והצחצוח, מה שמאפשר שימוש נוח והיגיינה טובה.

    הרחבה של הלסת באמצעות ניתוח כירורגי – במקרים בהם יש צורך בהרחבה גדולה, ובעיקר בטיפול במבוגרים, כאשר לא ניתן להשיג את ההרחבה המתבקשת באמצעות הזזת שיניים בלבד, יש צורך בניתוח של הלסת להרחבתה.

    מתי מומלץ להרחיב את הלסת?

    העיתוי המומלץ להרחבה תלוי בצרכים האורתודונטיים הספציפיים של כל מטופל כתלות בשלב ההתפתחות של השיניים והלסתות.

    באופן כללי ניתן לומר כי עדיף להרחיב בילדות או בגיל הנעורים (לרוב בגילאי 8-14), כיוון שניתן לנצל את הגדילה הקיימת לטובת ההרחבה, ולקבל תוצאות טובות ויציבות יותר.

    בילדים צעירים, שעדיין לא החליפו את כל השיניים (גיל 8-9), ההרחבה הינה פשוטה ומאפשרת לשיניים שעדיין לא התחלפו לבקוע בהמשך באופן טוב ונכון יותר. טיפול מוקדם זה עשוי אף לחסוך, בחלק מהמקרים, צורך בטיפול אורתודונטי נוסף.

    בכל מקרה, חשוב להדגיש כי ההחלטה לגבי הצורך בטיפול ובחירת שיטת הטיפול המומלצת, עדיף שייעשו לאחר יעוץ עם רופא אורתודונט מומחה.

    הרחבת לסת עליונה
    יעל יעקבי
    יעל יעקבי

    ד”ר יעל יעקבי הינה מומחית לאורתודונטיה מעל 20 שנה, מטפלת בילדים ומבוגרים בשיטות חדישות ובמכשירים אסתטיים.

    למאמרים נוספים