לשיחת ייעוץ מלאו הפרטים

X

לסת עליונה בולטת

לסת עליונה בולטת (הנקראת גם לסת עליונה פרוגנטית) הינו מצב בו הלסת העליונה (הנקראת מקסילה) נמצאת בעמדה קדמית ביחס ללסת התחתונה (הנקראת מנדיבולה) וביחס לשאר המבנים בפנים. מצב זה מלווה בדרך כלל בבליטה גדולה של השיניים העליונות ביחס לשיניים התחתונות, ויוצר בעיה אסתטית ותיפקודית.

הסיבות ללסת עליונה בולטת

קיימות מספר סיבות לתופעה זו, ולעיתים יש כמה סיבות הפועלות יחד.העיקריות שבהן:
1. גנטיקה – מבנה הלסתות מושפע מתורשה, ולעיתים קרובות רואים ילדים עם לסת בולטת, שלאחד ההורים או שניהם יש מבנה דומה. לעיתים ניתן לראות כבר בבדיקות האולטרא-סאונד בתקופת ההריון את מבנה הלסת של העובר.
2. גורמים התפתחותיים – במשך תקופת הילדות ובגיל ההתבגרות, ישנה גדילה של הלסתות כחלק מגדילת הפנים. דגם גדילה לא תקין עשוי להשפיע על גדילה לא מסונכרנת של שתי הלסתות.
3. גורמים סביבתיים – תופעות כגון דחיקת לשון ונשימת פה יכולים להשפיע על הגדילה של הלסתות
4. הרגלים – שימוש ממושך במוצצים או מציצת אצבע בילדות עלולים להשפיע על עמדת הלסת העליונה, ולגרום לבליטה שלה.

למה גורמת לסת עליונה בולטת?

התלונה העיקרית בה אנחנו נתקלים במרפאה היא תלונה אסתטית. הלסת העליונה הבולטת גורמת לשיניים העליונות לבלוט קדימה, ולעיתים מלווה בקושי לסגור את השפתיים.
הלסת הבולטת משפיעה על התפקוד של הפה והשיניים בכל שלל התיפקודים הנעשים בפה- דיבור, לעיסה, בליעה וחיוך. בטווח הארוך עלולות להיות השלכות גם מבחינת שחיקת השיניים.
לסת עליונה בולטת ושיניים עליונות בולטות מהוות גורם סיכון משמעותי לחבלה בשיניים הקדמיות. במצב בו ילד נחבל, כתוצאה מנפילה או מכה (בעת משחק, למשל ממרפק של חבר או מכדור משחק), הפגיעה בשיניים גדולה יותר כאשר הלסת בולטת ובעיקר במידה והשפתיים מתקשות להיסגר, ולכן אינן מגינות על השיניים.
ולבסוף, הלסת העליונה הבולטת עלולה לגרום לבעיה רגשית ולפגיעה בבטחון העצמי ובמעורבות החברתית של הילד והמתבגר.

כיצד מאבחנים את הבעיה?

במרפאה האורתודונטית, אנחנו עושים בדיקה ואבחנה מקיפה על מנת לקבוע האם הבליטה מקורה בלסת בולטת וקדמית או בעמדה קדמית של השיניים. אבחנה זו חשובה על מנת לתת את הטיפול הנכון לבעיה הספציפית. כחלק מתהליך האבחון, נעשה לרוב גם צילום רנטגן הנקרא "צילום צפלומטרי". זהו צילום רנטגן הנעשה בפרופיל, ועליו נמדדים מבנים שונים בגולגולת ובלסתות. המדידות השונות נותנות לנו מידע האם הלסת העליונה הבולטת היא כתוצאה מעמדה קדמית של הלסת העליונה או מעמדה אחורית של הלסת התחתונה, וכן שילובים שונים של אפשרויות אלה.

לסת עליונה בולטת

כיצד מטפלים בלסת עליונה בולטת?

דרכי הטיפול הנדרשות לתיקון לסת עליונה בולטת עשויות להשתנות לא רק בהתאם לחומרת הבעיה, אלא גם בהתאם לגיל המטופל. קיימת הפרדה בין הילדים ובני נוער שעדיין מצויים בשלבי הגדילה, לבין מבוגרים שסיימו את גדילתם.

ילדים ובני נוער שעדיין גדלים

בגיל הילדות והנעורים המוקדמת, עצמות הלסת עדיין נמצאות בשלבי ההתפתחות והעיצוב שלהן. בגיל זה ניתן להשפיע על הגדילה של הלסתות עצמן, ולשנות במידה מסוימת את דפוס הגדילה הקיים, על מנת לקבל איזון בין הלסתות. אחד המכשירים המשמשים למטרה זו הוא הרסן. זהו מכשיר שכולל פלטה המתיישבת על השיניים ורצועות חיצוניות על הראש או הצואר. מכשיר זה מורכב רק בבית, בעיקר בשעות הלילה בזמן השינה. יש חשיבות גדולה לעיתוי הטיפול ולשיתוף הפעולה של המטופל כדי לקבל השפעה זו. מכשיר נוסף בו משתמשים לעיתים הינו מכשיר הנקרא קרייר (Carriere Motion), בו נעשה שימוש בזרועות מתכתיות על השיניים בשילוב עם הרכבה של פלטה תחתונה וגומיות.
ניתן לטפל במכשירים אלה בילדים צעירים בגיל 8-9, עוד לפני שהתחלפו כל השיניים, או כחלק מטיפול אורתודונטי מלא בגיל הנעורים (11-13).
כמו כן, יש לפעול להפסקה של הרגלים לא רצויים, כגון מציצת אצבע או מוצץ, במידה והם קיימים.

מבוגרים

בשלבים בהם כבר לא מתקיימים תהליכי הגדילה, העצם מעוצבת וכל השיניים הקבועות כבר בקעו. בגיל זה ניתן לשנות את עמדת השיניים על ידי מכשירים שונים ("גשר" מתכתי המורכב מסמכים וחוטי מתכת או קשתיות שקופות, כגון INVISALIGN). הזזת השיניים יכולה לחפות במידה מסוימת על הפער הקיים בעמדה של הלסתות. במקרים שיש בעיה משמעותית בעמדה או בגודל הלסת, ניתן לטפל על ידי ניתוח של הלסת, הנקרא ניתוח אורתוגנטי. הניתוח נעשה בהרדמה כללית, ומבוצע בשילוב טיפול אורתודונטי.

בחירת גישת הטיפול למצב של לסת עליונה בולטת

בחירת הטיפול המתאים לכם צריכה להיעשות על ידי רופא מומחה ליישור שיניים (אורתודונט), לאחר שערך בדיקה מקיפה ואבחנה מדויקת.

לסת עליונה בולטת

Picture of יעל יעקבי
יעל יעקבי

ד”ר יעל יעקבי הינה מומחית לאורתודונטיה מעל 20 שנה, מטפלת בילדים ומבוגרים בשיטות חדישות ובמכשירים אסתטיים.

למאמרים נוספים