לשיחת ייעוץ מלאו הפרטים

X

באיזה גיל אפשר להתחיל?

הכל אודות טיפול אורתודונטי מוקדם בילדים

מרבית הטיפולים האורתודונטיים נעשים בגיל ההתבגרות, לרוב בגילאי 12-14. הסיבה לכך היא שזהו הגיל בו רוב הילדים מסיימים להחליף שיניים, ואז ניתן ליישר את כל השיניים הקבועות שכבר בקעו. אצל חלק מהילדים, מומלץ להתחיל טיפול עוד קודם לכן, מסיבות שיפורטו להלן.

הטיפול האורתודונטי המוקדם מתייחס להתערבות אורתודונטית בגיל מוקדם, בדרך כלל בגילאי 7 עד 10. הטיפול (שלרוב הוא קצר וממוקד) נעשה במטרה לתקן בעיות ספציפיות הנראות כבר בגיל זה, ושהתיקון המוקדם שלהן יסייע להמשך גדילה והתפתחות תקינים של השיניים המתחלפות ושל הלסתות והפנים.

הטיפול המוקדם מומלץ כאשר מאובחנות בעיות מסוימות בהתפתחות, ביניהן:

צפיפות שיניים

בגיל זה מתחילות לבקוע השיניים הקבועות, שלרוב הן גדולות יותר משיני החלב שנושרות. חוסר מקום לבקיעה של השיניים עלול לגרום לבקיעה לא תקינה שלהן או לחוסר אפשרות שלהן לבקוע, עד כדי כליאה של השיניים בלסת.

ליקויי סגר

בעיות בסגירה של השיניים. למשל, סגר צלבי, מצב בו השיניים התחתונות נמצאות קדמית לשיניים העליונות, או מרווח גדול בין החותכות העליונות והתחתונות.

בעיות בגודל או בעמדה של הלסתות

למשל לסת עליונה בולטת או שקועה, או חוסר סימטריה של אחת הלסתות.

הרגלים

הרגלים כגון מציצת אצבע, דחיקת לשון, בליעה לא תקינה או נשימה דרך הפה. הרגלים אלה, הנמשכים לאורך הגדילה, עשויים להשפיע על הגדילה של הלסתות ועל התפתחות הפנים, ולא רק על השיניים עצמן.

מטרת הטיפול המוקדם היא לטפל בבעיות אלה בזמן בו הגדילה מתרחשת על מנת לאפשר המשך התפתחות תקינה ולצמצם את הצורך בהתערבות אורתודונטית ממושכת יותר בעתיד. חשוב להדגיש, כי ברוב המקרים הטיפול המוקדם לא נועד למנוע את הצורך בטיפול אורתודונטי מלא בעתיד, אלא רק לצמצם אותו. הטיפול המוקדם בדרך כלל ישפר את האסתטיקה של החיוך של הילד כבר בגיל צעיר, שיקול משמעותי עבור ילדים והורים כאחד.

הטיפול המוקדם יכול לכלול שימוש בסוגים רבים של מכשירים אורתודונטיים, המותאמים למצב בו רק חלק מהשיניים כבר התחלפו. בין מכשירים אלה ניתן לציין את המכשירים הבאים:

שומרי מקום – במקרים בהם נעקרו או נשרו שיניים חלביות מוקדם מהרגיל, מדביקים על השיניים הסמוכות מכשירים שתפקידם לשמור על המקום עבור השיניים הקבועות עד לבקיעה שלהן.

מרחיבי לסת – מכשירים בעזרתם נעשית הרחבה של הלסת העליונה כדי להשיג יותר מקום לבקיעה של השיניים או כדי לשפר את היחסים עם הלסת התחתונה.

מכשור קבוע ("גשר") חלקי – במקרים מסוימים, נעשה בהם שימוש לצורך יישור שיניים שבקעו באופן לא תקין או כדי לטפל בבעיות סגריות.

מכשירים פונקציונליים – שם שמתייחס למכשירים שונים, שמטרתם להשפיע על גדילת הלסתות על מנת לאזן את הסגר.

קשתיות שקופות – בשנים האחרונות, משמשות לטיפול מוקדם במגוון בעיות כשיטת טיפול נוחה ואסתטית.

חשוב לציין שלא כל הילדים זקוקים לטיפול מוקדם. ההחלטה האם להתחיל בטיפול אורתודונטי כבר בגיל צעיר נעשית באופן אישי, תוך התייחסות לבעיה הספציפית של המטופל ולמבנה הסגר והגדילה. יש להתייחס גם לבגרות הרגשית של הילדים וליכולתם לשתף פעולה בטיפול זה. בדיקה אורתודונטית על ידי רופא מומחה מומלצת בגיל 7-8 על מנת להעריך את הצורך בהתערבות המוקדמת. המשך המעקב אצל האורתודונט יכול לסייע בזיהוי בעיות בהתפתחות בשלבים מוקדמים ולאפשר טיפול מיטבי בזמן המתאים.

*ד"ר יעל יעקבי הינה אורתודונטית מומחית למעלה מ 25 שנה, עם ניסיון רב ואלפי מטופלים. היא בעלת דרגת DIAMOND מטעם חברת INVISALIGN.

באיזה גיל אפשר להתחיל יישור שיניים
יעל יעקבי
יעל יעקבי

ד”ר יעל יעקבי הינה מומחית לאורתודונטיה מעל 20 שנה, מטפלת בילדים ומבוגרים בשיטות חדישות ובמכשירים אסתטיים.

למאמרים נוספים

יישור שיניים שקוף

4 שיטות יישור שקוף

יישור שיניים שקוף מאפשר לעבור את תהליך יישור השיניים באופן אסתטי ודיסקרטי, שאינו נראה לעין. ישנן מספר שיטות ליישור שיניים